Proč se v prvních chvílích neřídí doprava v místě nehody?

15.10.2018

Představte si situaci, že projíždíte kolem dopravní nehody ve chvíli, kdy již na místě zasahují dvě, tři minuty složky Integrovaného záchranného systému. V tu samou chvíli vás napadá, jelikož situace na silnici je značně nepřehledná a někteří řidiči si jedou, jak chtějí, proč v tu chvíli ještě nikdo neřídí provoz na komunikaci... Odpověď vám přináším na řádcích níže. 

Ilustrační fotografie - VZ nyní provádí průzkum místa zásahu.

Ačkoliv záchranáři, policisté a hasiči při přebírání výzvy z jednotlivých operačních středisek těchto složek mají alespoň prosté informace o zásahu, na který spěchají, vždy při příjezdu na místo zásahu v prvních chvílích monitorují situaci. Důvod je celkem prostý. Ve chvíli, kdy na místo zásahu dorazí složky IZS, je třeba zmapovat situaci. 

U hasičů se takovému ději říká "průzkum". Průzkumem místa zásahu se rozumí situace, kdy velitel zásahu (VZ) zjišťuje v krátkosti všechny důležité informace, mapuje místo nehody, počet zapojených vozidel, zraněných osob. Taktéž dochází k situaci, kdy VZ dává povely ostatním členům hasičského družstva k zajištění místa dopravní nehody, odpojení akumulátorů, stabilizování havarovaných vozidel atp. VZ taktéž spolupracuje s ostatními složkami IZS. V tuto chvíli si je však třeba uvědomit, že na některé dopravní nehody vyjíždí jen družstvo hasičů o početním stavu 1+3, tedy jeden strojník, jeden velitel družstva (ten se stává právě tím VZ) a dvěma "obyčejnými" hasiči. 

Záchranáři, kteří dojedou na místo zásahu, taktéž nejdříve potřebují znát různé okolnosti. Většinou jsou v dnešní době výjezdové skupiny tvořeny dvěma členy, u výjezdové skupiny RLP a LZS jsou členové posádky tři. Ve chvíli, kdy například jedna dvojčlenná posádka přijede k dopravní nehodě, při které jsou zraněné dvě osoby, nejdříve zmapují situaci z pohledu zranění osob. Pokud přijdou na to, že jedna ze zraněných osob je například v bezvědomí, věnují prvotní poskytování odborné přednemocniční pomoci právě této osobě. Hasiči následně na popud záchranářů například prvotně ošetřují lehké zranění druhé zraněné osoby. Následně, po dojezdu dalších posádek ZZS či zlepšení zdravotního stavu vážněji zraněné osoby, například řidiči-záchranář či členové druhé posádky poskytují přednemocniční pomoc. 

I samotní policisté potřebují nejdříve celou situaci zmapovat. Policisté v rychlosti analyzují situaci z pohledu dopravního, mapují činnost ostatních složek IZS a taktéž se snaží přiložit ruce k práci, která je v některých situacích opravdu nelehká. Například při dopravní nehodě tří osobních vozidel se čtyřmi zraněnými i policisté poskytují ve spolupráci se záchranáři a hasiči první pomoc. 

Závěrem lze tedy obecně říci následující. V prvotních chvílích se u dopravních nehod provádějí život zachraňující úkony a taktéž úkony, které jsou potřeba k záchranně života. Pokud je již třeba zamezit vjezdu ostatních vozidel k místu zásahu, jsou vozidla IZS parkována u zásahu tak, aby zamezily průjezdu civilních vozidlech. Například hasičská vozidla tak můžete u nehod vidět napříč vozovky. 

Pokud se již tedy ocitnete v situaci, kdy projíždíte místem dopravní nehody, vždy dbejte zvýšené opatrnosti! 


Zajímá i vás něco konkrétního z oblasti složek IZS? Pokud ano, napište mi na mail: martinkramer.susice@seznam.cz a já vám v jednom ze svých následujících článků odpovím.