Když jde o minuty, jede se, co to dá…

06.04.2018

...Mají jen základní informace, pořádně nevědí, co se na místě, kam během krátké chvíle budou vyrážet, děje, proto se snaží vyrazit co nejrychleji a dojet na místo v co možná nejkratším čase. Nikdy nevědí, co se přihodí po cestě, nikdy ani nevědí, jaká ta cesta na místo bude. Vědí ovšem to, že mají zodpovědnost nejen materiální, ale i tu lidskou, neboť vozí kolegy (pacienty). Již jste asi poznali, že dnešní zamyšlení bych rád věnoval všem řidičům vozidel záchranných služeb, policejních vozidel a strojníkům profesionálních i dobrovolných hasičů. 

Každý z těchto řidičů profesionálů má i další pracovní povinnosti krom těch, které přímo souvisí s řízením vozidel s právem přednosti v jízdě. Řidič vozidla ZZS není již pouhým řidičem, je to kolega lékaře, sestry/zdravotnického záchranáře, je to člověk s kurzem Řidiče vozidla ZZS. Jsou to lidé schopni asistovat lékaři či sestře/zdravotnickému záchranáři při ošetření různě závažných stavů, pomohou se stabilizací stavu pacienta, transportem a pomohou i s mnohým dalším, co tým záchranářů dělá na místě, kde je třeba pomoci. Tito řidiči (a i řidičky) se navíc musí neustále vzdělávat, neboť postupy při ošetřování pacientů se stále mění. Policista sloužící jako řidič (řidiči jsou všichni) je plnohodnotným policistou - musí umět zasáhnout s kolegyní či kolegou v jakékoliv situaci, musí umět komukoliv pomoci a zároveň do toho musí dojet na místo určení v krátkém čase a tak, aby nikoho neohrozil. A strojníci hasičských vozidel? Tak ti se nestarají jen a pouze o dovezení mužstva k mimořádné události. Jsou to lidé mající na starost funkčnost cisterny, manipulaci s výškovou technikou nebo s jakoukoliv technikou, kterou v ten den mají přidělenou. Navíc na menších požárních stanicích, kde slouží hasiči v počtu 1+3, jsou to lidé, kteří mohou jít v případě potřeby taktéž do hořícího domu, kteří mohou vyprošťovat osoby z havarovaných vozidel a mnoho dalšího, co naprosto běžně dělá "běžný" hasič. Navíc všichni tito řidiči jsou lidé, kteří musí projít opravdu náročnou zdravotní prohlídkou, vyšetřením u psychologa a mnohým dalším, co je nezbytné k vykonávání služby řidiče vozidla IZS. 

Zatravněná tramvajová trať je problémem taktéž! 

Po cestě na místo, kam záchranáři, hasiči či policisté míří, se tito řidiči z povolání musí potýkat nejen s problémy, které nadělají ostatní řidiči. Problémem jsou leckdy i cyklisté či samotní chodci. Zejména mezi mladými lidmi "frčí" sluchátka v uších, díky kterým neslyší přijíždějící vozidla s modrými majáky. A když k tomu přidáme navíc ignoraci základního pravidla, jakým je rozhlédnutí se na přechodu, velice rychle se může stát nemilá dopravní nehoda. Je navíc bohužel mnoho lidí, kteří jsou schopní přebíhat velké a frekventované silnice tam, kde to není povoleno. I v takové situaci lehce dojde k neštěstí nejen na straně chodce, ale i řidiče vozidla. 

Velkým problémem je i ignorace ze strany některých řidičů - někteří extrémní (ve špatném slova smyslu) řidiči jsou schopní před vozidly kličkovat, prudce brzdit. Ne vždy je důvodem takového chování jen ignorace, někdy jde i o neznalost - bohužel není asi mnoho autoškol, které by budoucí řidiče učily to, jak se mají zachovat v případě průjezdu záchranářů, hasičů či policistů. Velmi fajn je například dát vědět řidiči vozidla IZS, že o něm víte a že se budete snažit uhnout. Pokud můžete, snažte se vždy uhýbat ke kraji vozovky, na křižovatkách v případě toho, že na semaforu vám svítí zelené, vjeďte do křižovatky a snažte se uhnout - rozhodně prudce nebrzděte, protože pokud toto uděláte, ohrozíte řidiče "s majáky" jedoucího za vámi. A pokud možnost uhnout v místě není, snažte se alespoň trochu zrychlit (v rámci předpisů) a pustit záchranáře, hasiče a policisty v místech, kde to již možné bude.

A nejsou to zdaleka jen lidé, kteří dovedou přidat řidičům a strojníkům vozidel IZS starosti navíc. Některá města a někteří projektanti dopravní infrastruktury se očividně rozhodli, že bude nejlepší tramvajové pásy dělat zatravněné, či rovnou v podobě železniční trati, takže prostě sanitka, policie ani velké hasičské auto přes trať neprojede. Tyto vozidla se pak tedy musí "probíjet" kolonami aut, kdy tím ztratí poměrně dosti drahocenný čas. Někdy, třeba u požáru domu, u zástavy oběhu či ozbrojeném konfliktu, jde opravdu o každou minutu. To ovšem asi ti, kteří vymýšlí takovéto "blbiny", nevědí. 

Úřednici matičky měst - Prahy - šli ještě dále. Rozhodli se, že v určitých částech Prahy umístí na chodníky obří květináče, které nejen, že stojí opravdu dost peněz, ale především zabraňují zastavení vozidla na chodníku tak, aby zase řidiči nenadávali, že sanitka blokuje provoz - a že to někteří umí poměrně dosti. A není to jen Praha, kde se toto vymýšlí. Problémem jsou i například parkoviště na sídlištích, kde leckdy není kde parkovat, takže řidiči parkují, jak se jim zachce. A hasiči? Ti ať klidně běží 200 metrů k paneláku, ve kterém hoří byt, pěšky. Což hasiči, ti to umí a zvládnou, ale jak evakuovat lidi z balkónu? Dostat se s výškovou technikou na místo, kde je ji možné ustavit, je bohužel někdy nemožné.

Přemýšlejte při řízení a parkování!

Proto mám na vás závěrem velikou prosbu. Až vás bude dojíždět sanitka, policejní či hasičské vozidlo, vzpomeňte si, prosím, na to, že nikdy nevíte, zda nejede pomoci zrovna vašim blízkým, přátelům či kolegům z práce. A až budete přijíždět z práce, nebuďte, prosím, lenochy. Nesnažte se zaparkovat za každou cenu co nejblíže k vašemu paneláku. Nejen, že pokud zaparkujete dál, uděláte něco pro své zdraví, ale v případě požáru hasičům zjednodušíte strašně moc práci. 

V tomto videu se můžete podívat na představení práce hasičů strojníků vice. 
Fotografie v článku je ilustrační - z jízdy k zásahu, kdy bylo pouze známo, že se jede na požár v panelovém domě. Nakonec z požáru bylo přepečené kuře, které si v ten den již nikdo nedal. Ovšem to jsme na začátku nevěděli, takže jsme chvátali opravdu tak, jak nejvíce to šlo. 

Jako jsem děkoval sestrám za jejich práci, děkuji i řidičům vozidel IZS za to, že se snaží přijet tak rychle, jak jen to jde a za to, jak se s noblesou vyrovnávají s obrovskou zodpovědností, kterou mají! 

Martin Kramer - autor