Autolékárnička? Super věc pro děti na hraní, k nehodám raději Z(z)áchranku!

13.04.2018

Každý z řidičů je povinen ve svém vozidle vozit autolékárničku, která splňuje vyhlášku Ministerstva dopravy České republiky č. 341/2014 Sb. Není úplně důležité, co tato vyhláška nařizuje co do počtu kusů obvazů, avšak je důležité vědět, jak vlastně lidem u dopravních nehod pomoci. Nechci se rozepisovat o tom, co by šlo změnit po zdravotní stránce a jak, protože mé vzdělání k tomu není dostatečné - nechám to raději na odbornících. Chci se s vámi ale podělit o své značně nejisté pocity z této povinné části každého motorového vozidla jedoucím po silnicích...

Na úvod tohoto mého delšího článku, který však určitě dočtete až do konce, si vám dovolím ještě sdělit pár faktů. Lékárničku jsem koupil dnešního data, tedy 13. dubna, za necelých 300 Kč v jednom nejmenovaném nadnárodním obchodním řetězci. Firma, která ji vyrábí, je vlastně jedno, neboť musí všechny splňovat určitou vyhlášku. Nekoupil jsem si ji z důvodu řízení motorového vozidla, ale již od začátku jsem ji kupoval s tím, že chci zjistit, jak to vlastně s těmito ,,krabičkami plné pomoci" je. A asi nejsem úplně spokojený­... 

Jde o čas, ten ale ztratíte! 

Představte si situaci, kdy přijedete k dopravní nehodě a nebudete lhostejní, budete chtít jednat lege artis, a proto zastavíte. Jelikož víte, že při první pomoci je důležité pomoci ostatním, avšak neublížit sobě (!), zapínáte výstražná světla, berete si vestu (kterou je fakt super mít u sebe již v autě), případného cestujícího vybavíte další vestou, opatrně vystupujete z vozu a jdete do kufru vozidla. Berete lékárničku a spolucestující výstražný trojúhelník, se kterým utíká padesát metrů od vozidla, aby nehodu označil. Vy už jste skoro u vozidla, zjišťujete, jak je kdo zraněný, mapujete situaci. A když chcete poskytnout první pomoc, v té chvíli již váš spolucestující volá na tísňovou linku 155 (jo, volejte raději při DN se zraněním rovnou 155, na 112 raději zapomeňte!), nejdříve si přečtete, co vlastně lékárnička má. Následně se přes folii k ní budete chtít dostat, opět si čtete polepenou stranu lékárničky. A je tu výhra. Dostanete se dovnitř, kde na vás číhá další papír a hlavně v igelitu zabalené prostředky, se kterými chcete pomoci. Šup, hledáte škrtidlo, protože někdo z postižených osob, tepenně krvácí, najdete jej, a když chcete zaškrtit končetinu, ze které krev stříká, škrtidlo se roztrhne...

Tak jo, je to trošku drsná ukázka dopravní nehody, avšak i to se může stát. Faktem ale zůstává, že mně, v klidu, teple domova, bez žádných stresových momentů, trvalo dostat se ke škrtidlu 18,56 sekundy! Kolik času to bude trvat člověku u dopravní nehody, kde bude zraněná osoba sténat bolestí, budou kolem jezdit bez zastavení další vozidla, a kde bude mnoho dalších stresových faktorů? Není to tak trochu špatně, že to je vše tak důkladně zabaleno? Přeci tyto pomůcky jsou určeny pro první pomoc, která je opravdu důležitá a nejdůležitější je jí provést v co možná nejkratší čase, minimálně tepenné krvácení je život ohrožující... 

Nejsem odborníkem na vyhlášky Ministerstva dopravy naší republiky, nejsem ani odborník na sterilní vlastnosti předmětů určených pro první pomoc (nůžky, škrtidlo aj.), avšak nechápu, proč zrovna škrtidlo nemůže být samostatně bez zabalení v jednom vaku a následně ještě pytlíčku se zipem? Proč například nejsou v lékárničkách další, minimálně jeden, páry rukavic? Proč je tam tolik papírů kolem? K čemu to je? 

Větší spolehnutí je na aplikaci Záchranka a záchranku...               

Nepřeji nikomu z čtenářů tohoto článku situaci, kdy již půjde tak "do tuhého", že bude muset poskytovat první pomoc zraněné/zraněným osobě/osobám u dopravní nehod, avšak opravdu větší spolehnutí je u dopravních nehod na Aplikaci Záchranka (o té v dalším článku z rubriky IZS) a samotnou záchranku - tedy na tísňovou linku 155. 

Situace, jakými jsou vážné dopravní nehody, jsou pro obyčejné lidi velice krizovými situacemi a je třeba, aby v takové chvíli všichni zachovali klid. Pokud máte chytrý telefon, využijte, po zabezpečení sebe samých a místa události, zhodnocení stavu zraněné/zraněných osoby/osob, svůj chytrý telefon a Aplikaci Záchranka. Pokud tak učiníte, minimálně jeden z bodů při spojení s operátorkou/operátorem tísňové linky, upadá - ihned na ZOS (místo, kde jsou lidé z tísňové linky 155) uvidí, kde se nacházíte. Následně, když již máte ten chytrý telefon, využijte váš chytrý mozek, který vás bude řídit při dělání toho, co vám operátorka/operátor bude radit. Málokdo ví, že zachránit život může třeba jen obyčejný úkon, jakým je záklon hlavy případě provádění resuscitace. Vždy, pokud se do takové situace dostanete, nebudete u nehody sami. Máte tam minimálně jednu další osobu. Leč po telefonu, ale je tam - ona vám moc pomůže. 

Když už jsem psal o vašem chytrém mozku, zkuste se zamyslet ještě nad jedním faktem. Co třeba obětovat chvilku času a peněz. A víte k čemu? No přeci k tomu, abyste navštívili nějaký kvalitní kurz první pomoci, a třeba rovnou zážitkem. Vězte, že pak to, co vás lektoři naučí, vám z hlavy v takové situaci vyskočí a budete vědět, co máte dělat. A když to řeknu hodně blbě, na nějakou povinnou lékárničku se v první chvíli můžete vybodnout... A proč do toho taky jít? To se dozvíte v létě, kdy i já pár kurzů navštívím a přinesu vám všem z toho hodně poutavé reportáže. 

PS. Tímto článkem nikomu neříkám, aby lékárničku nevozil. To, že vám někdy fakt moc nepomůže, neznamená, že jí přestanete vozit - stálo by vás to nějaké peníze, které můžete využít například právě na kurz první pomoci.